Dinsdag eindigt het seizoen van de Amerikaanse voorverkiezingen. Volgens de krant The Washington Post gaf de Democratische Partij in de voorbije maanden 53 miljoen dollar uit om extreemrechtse Republikeinse kandidaten te promoten. In sommige verkiezingsraces gaven de Democraten tot 30 keer meer uit dan wat de Republikeinse kandidaten zelf verzamelden. De uitgaven kaderen in een controversiële verkiezingsstrategie waarbij men er van uitgaat de Democratische kandidaten nadien makkelijker hun extremistische Republikeinse tegenstander kunnen verslaan.
Het budget werd vooral uitgegeven aan tv-advertenties die op Republikeinse kiezers gericht zijn. De advertenties benadrukken de harde standpunten van de Republikeinse kandidaat over abortus, wapens en voormalig president Donald Trump. Alles bij elkaar mengden de Democraten zich rechtstreeks in ten minste 13 Republikeinse voorverkiezingen.
De strategie verdeelt de Democraten. Critici waarschuwen dat dergelijke tactieken uitermate riskant zijn en kunnen leiden tot de overwinning van kandidaten die een ernstige bedreiging voor de democratie vormen.
“Ik wil deze races wel winnen, maar het maakt me bezorgd”, aldus Pramila Jayapal. “Ik maak me echt zorgen over het promoten van verkiezingsontkenners en het idee dat we uiteindelijk kunnen controleren wat kiezers willen.” Dean Phillips wond er minder doekjes om en noemde de strategie “oneervol”, “gevaarlijk” en “gewoon verdomd verkeerd”.
“Dit is een zeer gevaarlijke strategie”, schreef een groep voormalige Democratische parlementsleden in een open brief. “We mogen ons nooit bezighouden met verkiezingstactieken die verkiezingsontkenners steunen. De Democratische Partij mag nooit aan de zijde van Trump staan in Republikeinse voorverkiezingen om een kandidaat te promoten die onze grondwet en ons democratisch systeem ondermijnt.”
Bron: The Washington Post
Afbeelding: Wikimedia