De Madrileense kunstenaar Tina Paterson geeft slachtoffers van de Franco-dictatuur terug een gezicht, een naam en een verhaal. Het verleden herinneren om vandaag de strijd tegen extreemrechts opnieuw te voeren.
“Zonder herinnering is er noch identiteit noch rechtvaardigheid en in Spanje doet die herinnering net als de liefde pijn.” De quote is van de Madrileense illustrator Tina Paterson (pseudoniem van David Rodríguez). Deze kunstenaar doorzoekt collecties en archieven naar oude foto’s die ze inkleurt en via haar Twitter-account @latinapaterson verspreidt. Daarmee wil de artiest het verleden tot ons brengen, als “een reisagentschap doorheen de tijd”.
Enige tijd geleden lanceerde Tina Paterson het project Enhanced History dat voornamelijk bestaat uit ingekleurde zwart-wit portretten van slachtoffers van de Franco-dictatuur. Na een bloedige burgeroorlog kende Spanje van 1939 tot 1975 een militaire dictatuur onder leiding van generaal Francisco Franco.
Enhanced History gaat, aldus de kunstenaar, om “levens die niet mochten zijn” en “verhalen die niet verteld mochten worden”. Paterson doet dit door zeer eenvoudig opnieuw een gezicht, een naam en een verhaal te plakken op mensen die in de vergetelheid geraakten omdat ze aan de verliezende kant van een gewelddadig conflict stonden. Paterson wordt in deze zoektocht geholpen door vele grassrootsverenigingen die informatie en materiaal aanreiken. Daar zijn onder andere de teams bij die massagraven lokaliseren en blootleggen. Dit thema, dat de achtergrond vormt van de recentste film van de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar, Madres paralelas, blijft Spanje beroeren. Er zouden, volgens ramingen, nog meer dan honderdduizend door de Franco-aanhangers geëxecuteerden in massagraven liggen.
Er kruipt heel veel tijd in dit werk: weten hoe de kleuren van bijvoorbeeld uniformen of andere kledij bijvoorbeeld er indertijd echt uitzagen, de namen en plaatsen die overeenstemmen met geportretteerde figuren…
De vrucht van deze opzoekingen, de ingekleurde foto’s, verspreidt Paterson via Twitter. Er komt, aldus de kunstenaar, veel positieve respons. Alvast een voorbeeld van hoe Twitter, waar venijn en onbeschoftheid helaas maar al te vaak de toon zetten, ook positief aangewend kan worden. De inspanningen van Paterson zijn van groot belang in een land waar het dictatoriale verleden nog grotendeels onverwerkt bleef en waar het extreemrechtse VOX dat openlijk sympathiseert met dat Franco-verleden, vandaag de derde grootste partij van het land geworden is.
Bron: El Diario