In een reeks drie artikels gaat cultuurwetenschapper Ico Maly (Universiteit Tilburg) dieper in op de extreemrechtse metapolitiek. Lees hier deel 1 en deel 2.
Binnen het wereldwijde Nieuw Rechts wordt Guillaume Faye beschouwd als een genie en een intellectuele profeet. Na zijn dood werd het voormalige boegbeeld van La Nouvelle Droite door heel wat sleutelfiguren van Nieuw Rechts geprezen als visionair: door voormalige Front National-leider Jean-Marie Le Pen, door de medestichter van de Pro-Afrikaanse Aksiegroep Dan Roodt, door Arktos-uitgever Daniel Friberg, door Counter-Currents-uitgever Greg Johnson, door de hoofdredacteur van American Renaissance Jared Taylor, door Martin Lichtmesz van Sezession, door Alt-Right ster Richard Spencer, door de Nederlandse Nieuw Rechtse beweging Erkenbrand, door verschillende Generation Identity-accounts, en door Martin Sellner, de de facto leider van de pan-Europese identitaire beweging. Allemaal herdachten ze zijn dood en begroetten hem als een belangrijke intellectueel van het “ware recht”.
“The Golden One” was ook een van die sleutelfiguren van Nieuw Rechts die Faye bejubelde. The Golden One, of Marcus Follin, is een bodybuilder, online fitnessgoeroe, ondernemer en een extreemrechtse YouTube-persoonlijkheid. Hij begon zijn YouTube-kanaal in 2012 en heeft nu meer dan 110K abonnees en meer dan 12 miljoen views verzameld. Hij is uitgegroeid tot een van de extreemrechtse influencers die wereldwijd opereren. Zo is Marcus Follin uitgenodigd om lezingen te geven in Nederland voor Erkenbrand, voor Reconquista in Oekraïne, het Zweedse Scandza Forum, en werkt hij samen met veel sleutelfiguren en online shows in de extreemrechtse alternatieve beïnvloedingsnetwerken zoals Millennial Woes of Red Ice TV.
Why we fight
De condoleancetweet was niet de eerste keer dat de blonde Zweedse YouTuber Guillaume Faye prees. In 2015 maakte Follin een (nu geblokkeerde) YouTube-video waarin hij Faye’s “Why we fight. Manifest voor een Europese Renaissance” aanprees als “een van de beste boeken die ik heb gelezen“. The Golden One was zeker niet de eerste of de enige extreemrechtse figuur die zich liet inspireren door Faye en zijn werk aanprijst. In 2017 publiceerde Sellner vijf video’s op YouTube gewijd aan dit boek. (Alle video’s werden op privé gezet nadat het kanaal van Sellner werd hersteld na zijn ban in 2018).
In die video’s benadrukte Sellner het ideologische en metapolitieke belang van Faye. Metapolitiek, betoogde hij, is een sleutelbegrip voor identitairen omdat ze zichzelf definiëren als een metapolitieke beweging. Geen wonder dat Faye’s extreemrechtse uitgeverij Arktos zijn boek “Why We Figh” pitcht als “voorbestemd om het sleutelwerk voor eenentwintigste-eeuwse identitairen te worden”.
The Golden One beveelt “Why We Fight” aan, vooral als je “een beginner bent in de politieke of filosofische wereld of munitie nodig hebt om de linksen te bestrijden of te debatteren.” Merk op hoe hij metaforen van oorlog gebruikt in relatie tot het idee van politiek debat of filosofie. Dat is geen toeval. “Debat”, “filosofie” of “metapolitiek” worden niet alleen als synoniemen gebruikt, maar zijn hele boodschap betoogt dat metapolitiek cruciaal is in de strijd voor de toekomst van Europa en het Europese volk.
Deze vechtmetaforen weerspiegelen ook het centrale motief in Faye’s boek. Faye begint “Why We Fight” met het idee dat “Europa vandaag geconfronteerd wordt met het grootste gevaar in haar geschiedenis, een gevaar dat het bestaan van haar beschaving bedreigt. Want ze is in oorlog en weet het niet.” Europa, en met name de Europese cultuur, zijn mensen en identiteit dreigen uit te sterven. Dit gevaar wordt over ons afgeroepen omdat onze elites niet vechten voor hun volk en ons laten koloniseren door migranten en in het bijzonder moslims. Het idee van de “Grand Remplacement” was al sterk aanwezig in Faye’s eerdere werken.
Sterker nog, volgens Faye moeten we vechten “voor de zaak van het lot van ons eigen volk”. Faye beschrijft de wereld in Schmittiaanse termen als een strijd tussen etnische volkeren en beschavingen om te overleven en overheersen. “De basis van alles is de bioculturele identiteit en demografische vernieuwing”, zegt Faye. The Golden One is het daar helemaal mee eens: “Cultuur komt voort uit bloed”, zegt hij in de video.
Bioculturele overleving
Deze strijd om het voortbestaan van de bioculturele identiteit van Europa of, in minder metapolitiek discours, het Europese ras, is volgens Faye niet alleen metapolitiek. Het gaat heel erg om de wil tot macht, de wil om als volk cultureel, moreel, economisch en politiek superieur te zijn. Faye’s nadruk op deze strijd voor dominantie en superioriteit tussen Europeanen en de islamitische kolonisatoren is precies de boodschap die The Golden One op zijn kanaal naar voren brengt. Dit idee, zegt hij, “resoneert heel goed met het soort esthetiek dat ik probeer weer te geven met dit kanaal, over kracht en dergelijke deugden.”
Net als Faye benadrukt Follin het belang van de krijgerdeugden en het stoppen van wat Faye ‘deviralisatie’ noemt. The Golden One ziet zichzelf als een hulp bij het opbouwen van een nieuw legioen van metapolitieke krijgers. In een lezing voor de Oekraïense Azov-beweging en de ND-Nationale Militie benadrukte The Golden One het belang van het combineren van het echte gevechten en geweld met het filosofische of het metapolitieke. In wezen roept hij op tot een samensmelting van metapolitiek en de bereidheid om geweld te gebruiken in het idee van de “metapolitieke soldaat” of “metapolitieke kruisvaarder”. In deze lezing benadrukte hij dat soldaten een stevig ideologisch wereldbeeld moeten hebben, terwijl activisten of politici ook fysiek moeten kunnen vechten.
Deze notie van de metapolitieke kruisvaarder staat centraal in de sociale media communicatie van The Golden One. Al zijn online activiteiten zijn gewijd aan de oprichting en educatie van dat legioen van extreemrechtse metapolitieke kruisvaarders.
Ico Maly is Senior Fellow bij CARR en Associate Professor aan Tilburg University (Nederland). Hij schreef onder meer het standaardwerk “Nieuw Rechts“.
Dit artikel verscheen op 7 oktober 2021 bij CARR (Centre for Analysis of the Radical Right). Vertaling door Het Observatorium.