Sociale-mediabedrijven reageren 89% van de tijd niet op anti-moslimhaat. Dat toont een nieuw rapport van CCDH (Center for Countering Digital Hate) aan. Nochtans stelden Facebook, Twitter en Google in de Christchurch-oproep dat ze “resoluut zouden zijn in onze toewijding om ervoor te zorgen dat we er alles aan doen om de haat en het extremisme te bestrijden die leiden tot terroristisch geweld”. In Christchurch (Nieuw-Zeeland) vermoordde de 28-jarige Brenton Tarrant 50 moskeegangers terwijl hij zijn aanslag livestreamde op Facebook.
Eerdere rapporten van CCDH toonden ook al aan dat de platforms niet reageren op antisemitisme, racisme tegen zwarten, misogynisme en gevaarlijke verkeerde informatie over vaccins. De organisatie start nu een petitie op om Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube snel actie te laten ondernemen.
Volgens CCDH creëert het falen van de Big Tech een “ecosysteem dat de vrijheid van meningsuiting beperkt en gemarginaliseerde mensen van hun platforms duwt, terwijl ze tegelijkertijd toestaan blanke supremacistische, extremistische en hatelijke inhoud te laten gedijen om hun aandeelhouders recordwinsten te bieden.”
Meta (eigenaar van Facebook en Instagram) is aangeklaagd wegens het niet aanpakken van anti-moslimaanvallen tegen de Rohingya-minderheid in Myanmar, en toch heeft Facebook nagelaten te reageren op 94% van dergelijke berichten. Op 23 januari 2020 besloot het Internationaal Gerechtshof dat de Rohingya gevaar lopen slachtoffer te worden van een genocide.
Bron: Center for Countering Digital Hate