320.444 euro. Dat is het ontstellende bedrag dat sinds 2019 werd uitgegeven op de Facebookpagina van Tom Vandendriessche, Europarlementslid voor de extreemrechtse partij Vlaams Belang. Zo berekende de onderzoeksgroep AdLens. Hij is hiermee één van de meest geadverteerde Facebookpagina’s in Vlaanderen, en mag dus gerust een hoofdsponsor van de Amerikaanse techgigant uit Silicon Valley genoemd worden. Via die financiële injectie verzamelde Vandendriessche 217.000 volgers. Maar wie is hij? Je leest er meer over in deel 1 van onze reeks over de miljoentransfers van het Vlaams Belang naar Silicon Valley.
“De politicus die niemand kent”
“De politicus die niemand kent”, kopte de Krant van West-Vlaanderen in 2019. Op de redactie van Het Observatorium kennen we hem wel degelijk. De man heeft namelijk een en ander op zijn kerfstok. In het midden van de jaren ’90 werd een linkse militante door de Brugse NSJV-afdeling in het ziekenhuis geklopt. Aan het hoofd van die afdeling: Tom Vandendriessche. In 2000 volgden er slagen en geweld in Gent, waarvoor hij met met Tanguy Veys tot een maand cel veroordeeld werd. Het weerhield de Gentse KVHV-afdeling er niet van om hem tot voorzitter te benoemen. Opvallend is ook de financiële groei van de organisatie: het KVHV wordt onder zijn bewind bekend als een studentenclub waar de champagne rijkelijk vloeit.
Voor 3,2 miljoen euro transfers sedert 2020
Wanneer Vlaams Belang voor de verkiezingen van 2019 all-in gaat op Facebook, zit Tom Vandendriessche mee in het communicatieteam. Over deze campagne stelt hij in diezelfde Krant van West-Vlaanderen: “We spendeerden nog meer aan advertenties dan de bedragen die in de media circuleren. Van Facebook kregen we zelfs een bericht dat geen enkele politieke organisatie ooit meer advertentieruimte bij hen had gekocht dan wij. Zelfs niet in de VS. Kicken!”. Ook na de verkiezingen bleef de extreemrechtse partij stevig investeren in Facebook advertenties, voor in totaal 3,2 miljoen euro sinds 2020.
Show us the money
In een reactie van het Vlaams Belang aan HLN, anderhalf jaar geleden, vinden we bijzondere informatie over de advertenties van Tom Vandendriessche. Daar blijkt dat het niet de gul gesubsidieerde extreemrechtse politieke partij is die hem de middelen verschaft. Zelf stelt hij dat hij er de vergoeding van het Europees Parlement voor gebruikt. Die bedraagt bijna 60.000 euro per jaar. Zijn stelling klopt niet. Zelfs als hij deze riante vergoeding integraal voor de Facebookadvertenties zou gebruiken, wat geen enkel ander Europees parlementslid hem nadoet, komen we nog maar op 195.898 euro uit. Er ontbreekt dus meer dan 100.000 euro. Waar hij die som vandaan haalt, is onduidelijk. Zoals N-VA-voorzitter Bart De Wever ooit zei: “Show us the money”.
Protest tegen Rusland-sancties
Helemaal interessant wordt het als we onderzoeken waar Vandendriessche zo stevig op adverteert. Aan samenzweringstheorieën over de energiecrisis bijvoorbeeld (4.000 euro). Of de verdediging van het Orban-regime in Hongarije (3.000 euro). Of om uit te halen naar het “corrupte regime in Oekraïne” en hevig te protesteren tegen de EU-sancties tegen Rusland en de “totale economische oorlog”. Eens te meer blijken de contacten tussen het Vlaams Belang en Rusland zéér goed te zijn.
Afbeelding: Wikimedia