Een lerares filosofie van een middelbare school in het Franse stadje Watteau plande met haar klas een educatieve uitstap naar een migrantenkamp nabij Calais. De leerkracht hoopte op die manier haar werk te doen: leerlingen aan het denken zetten. Een groep extreemrechtse activisten, waaronder de politieke partij Reconquête! van Eric Zemmour, dacht daar anders over. Ze startten een heuse online campagne en bestempelden de leerkracht als “pro-immigratie-activiste” die “haar ideologie oplegt”, “haar studenten indoctrineert”, … Er werd zelfs opgeroepen dat het tijd is om “de guillotine tevoorschijn te halen“.
Het rectotraat van Lille diende klacht in. Voor Sophie Vénétitay, secretaris-generaal van SNES-FSU, de belangrijkste lerarenvakbond, hekelt de extreemrechtse methodes: ” Het zegt veel over de manier waarop extreemrechts, en in het bijzonder de partij van Eric Zemmour, onderwijs opvat. Het is duidelijk ze niet accepteren dat studenten voor zichzelf te denken, zichzelf emanciperen, anderen ontdekken en een burgercultuur uitbouwen. Tot op het punt dat ze leerkrachten en het nationaal onderwijs onder druk zetten. Dat is zeer zorgelijk ook voor de toekomst van het onderwijs”.
Bron: Radio France International
Afbeelding: Wikimedia